Alt eller ingenting?

Jeg tenkte aldri at det fineste huset jeg kom til å besøke så langt i livet ville befinne seg i Uganda. Her blir vi invitert på flotte besøk, dratt rundt på de fineste hotellene i byen og trenger egentlig ikke løfte en finger for å få mat på bordet eller nyvasket tøy. Vertsfamilien min har et mye større hus enn jeg selv har hjemme i Norge, med en bil til hvert familiemedlem ute i garasjen og en hushjelp som gjør alt mulig arbeid i huset. Alle barna er høyt utdannet ved de store universitetene i Uganda eller i utlandet, og har nå godt betalte jobber. Ikke helt det jeg forventet før jeg flytta til Uganda.

Samtidig går jeg på jobb, drar ut på arbeid i landsbyene og møter mennesker som bare er takknemlige for at de har et tak over hodet. Foreldre har ikke råd til å betale skolepenger for barna sine, et stort problem i Uganda, ettersom nesten alle skoler krever enn viss sum skolepenger, og prisen henger mye sammen med kvaliteten og anerkjennelsen til utdanningen. I byen møter jeg mennesker som akkurat tjener nok i sine småbutikker til å holde familien og bedriften gående. Mange forlater familien sin landsbyen for å komme til byen og jobbe, men kampen om jobbene her er veldig stor.

En kollega av meg i CBS har brukt en del tid på å sette seg mer inn i situasjonen i landet sitt og deler mye om det som foregår. På sukkerfabrikker utenfor Kampala kan man for eksempel finne arbeidere som tjener 6kr i MÅNEDEN. Disse arbeiderene har en familie å fôre, barn å betale skolepenger for og et hjem å ta vare på. De jobber hele dagen, hver dag, men for en del av samfunnet så er jobber som dette den eneste jobben de klarer å få tak i. Samtidig finner man styresmaktene og folk i høyere stillinger som nærmest bader i penger.

Mange land i Afrika har hatt en stor økonomisk vekst de siste tiårene, og mange har lyktes med å minske de økonomiske forskjellene blant folket. I Uganda har utviklingen vært litt annerledes. Ja, andelen som lever i fattigdom er svært redusert heldigvis, men samtidig har de rikeste økt sin inntekt enda mer, og de sosiale forskjellene er på topp. 

Her ser man  hvordan ulikheten i inntekt har endra seg i Uganda, sammenlignet med i andre land rapporten en artikkel på bistandsaktuelt.no baserte seg på (full link nederst i innlegget)

Politikken i Uganda tar rett og slett ikke hensyn til hele folket i landet, og jeg har opplevd alt for mye misnøye med dagens styremakt hos menneskene jeg snakker med. Når vi først kom til Uganda var det ikke så lett å snakke om politikk, man må nemlig passe seg litt rundt dette tema her, men nå som folk er blitt mer trygge på oss, blir det mange spennende, frustrerende(!!!) og lærerike samtaler. 

MEN jeg vil også få sagt at situasjonen ikke er svart/hvitt, det er ikke slik at man enten har alt eller ingenting her. Mange lever helt vanlige liv som meg og deg, hvor vi har alt vi trenger + en del ekstra vi egentlig ikke trenger. Ja, utfordringene her er mange, men bildet er mye mer nyansert enn hvordan situasjonen i mange afrikanske land ofte blir fremstilt!

De sosiale forskjellene her i Uganda er svært store, så jeg sliter mye med å komme hjem hver dag gjennom den store, flotte porten vår, og stenge den andre delen av Uganda's realitet ute. I Norge er det ikke så lett å innse hvor bra vi faktisk har det, men her i Uganda har jeg virkelig fått urettferdigheten tett på, og jeg har lært å sette pris på det jeg har på en helt annen måte. Så med det ønsker jeg deg et godt nyttår, og håper at du i dag tenker litt ekstra over hvor heldig du er som lever i et land hvor våre ledere og instutisjoner tar godt vare på oss allesammen! 

- Tuva / Nantale


Kilder på nett:

Kommentarer

Populære innlegg