Alle burde dra på utveksling




Alle burde dra på utveksling. Jeg er veldig takknemlig for muligheten Hald Internasjonale Skole har gitt meg. Etter å ha vært på utveksling i fire måneder, har jeg forstått at når du drar og opplever et land og en kultur på så nært hold, lærer du så utrolig mye. Jeg har lært så mye her i Uganda, og jeg har fortsatt to måneder igjen.

Uganda har en veldig annerledes kultur enn Norge. Jeg har lært utrolig mye om kultur og kulturforskjeller. Dette har gjort at jeg har fått et nytt perspektiv på kulturen vår i Norge. Med et nytt perspektivet, klarer jeg å se positive og negative sider av den norske og ugandiske kulturen. Jeg har lære mye fra den ugandiske kulturen som jeg vil ta med tilbake til Norge.



Figur 1 Her har vi på oss gomeis, som er den tradisjonelle drakten i Uganda

Ved å dra på utveksling til Uganda har jeg også forstått hvor gode systemer vi har i Norge. Jeg er veldig takknemlig for styremaktene og rettssystemene i landet vårt. Jeg har forstått at ikke alle land er like heldige med lederne sine, og at styringen av landet faktisk har veldig mye å si for landets utvikling. I Uganda er det for eksempel ikke så gode styresmakter, og det er en av grunnene til at landet ikke er like utviklet som Norge. Det har vært veldig spennende å få oppleve den politiske situasjonen i Uganda på så nært hold siden den er så annerledes fra Norge. Vi lærer ikke om dette på skolen i Norge, så dette er noe du bare får oppleve ved å bo i Uganda.

På utveksling møter du mange forskjellige mennesker. Disse menneskene kan ha et annet syn på ting enn deg selv. Jeg har lært å se på ting på en annen måte. Dette gjør at jeg får utviklet meg selv og jeg får utvidet horisonten min. På utveksling  vil du også få et internasjonalt nettverk som du kan få nytte av senere i livet.

Figur 2 Dette er noen av de hyggelige kollegaene våre på CBS Pewosa som vi er så heldige å jobbe med


Det er mange positive sider med å dra på utveksling, selv om det også kan være utfordrerne. Men læringsutbytte er så stort og du får så mye ut av noen måneder på utveksling. Alle burde dra på utveksling.

Marie//Nassuna


Kommentarer

Populære innlegg